کد مطلب:33989 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

موضوعات نهج البلاغه و قرآن











قرآن كریم مجموعه ای است از معارف حقیق درباره ی خدا، انسان، هستی، جامعه و تاریخ و در آن بینشها، گرایشها، ارزشها، روشها، كنشها و گویشهای تبیین شده است و نهج البلاغه نیز به تبع قرآن كریم كتابی است كه در آن بینشها و نگرشهای اصیل و حقیقی نسبت به عالم و آدمی و خالق عالم و آدم تبیین شده است و بیانگر گرایشها و تعلقها و ریشه یابی تعلقهای انسانی و تلاش برای سیر دادن آدمیان به تعلقی صحیح است كه موجب سعادت و عزت این جهانی و فلاح و رستگاری آن جهانی مردمان می شود. نهج البلاغه به تبع قرآن كریم بیانگر ارزشها و ضد ارزشها و راهنمونی انسان و جوامع انسانی به سوی ارزشهای الهی- انسانی و همچنین نشان دادن روشها و خط مشی های درست برای رساندن انسان و جوامع به مقصد و مقصود و دور كردن آنان از به كارگیری روشهای باطل و فروغلطیدن در راههای نادرست است و مجموعه ای تربیتی است كه همه ی وجود تربیتی انسان و ج.امع انسانی را دربر دارد و كنشها و گویشهای آدمیان را به سامانی مطلوب می آورد و تعالی نهج البلاغه راهی است برای شكوفا شدن استعدادهای انسان در جهت كمال مطلق.

نهج البلاغه به تبع قرآن كریم مجموعه ای است از:

1. بحثهای توحیدی و معارف حقیقی.

2. مباحث نبوت و هدایت الهی،

3. معرفی جامعیت اسلام و قرائت و فهم درست آن و تبیین هندسه ی صحیح اسلام،

4. بحث از كائنات و خلقت،

[صفحه 203]

5. ارائه نظامنامه ی رهبری و سیاست و مدیریت و حكومت،

6. بیان مواعظ و آموزش حكمت،

7. تبیین تاریخ و درس عبرت،

8. تعلیم احكام و آموزش عبادات،

9. مباحث معاد و قیامت،

10. راه بندگی و عبودیت.[1].

مطالب مطرح شده در نهج البلاغه را در ارتباط با قرآن كریم می توان دو گونه یافت: قسم اول مطالبی كه در پیوند و ارتباط مستقیم با قرآن كریم است و قسم دوم مطالبی كه در پیوند و ارتباط غیر مستقیم با قرآن كریم است اما نور وحی از آن می تابد و بوی كلام نبوی از آن استشمام می شود. به منظور روشن شدن این پیوند و ارتباط به نمونه هایی از دو قسم یاد شده می پردازیم.


صفحه 203.








  1. ن. ك: محمد تقی التستری، بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه، الطبعه الاولی، امیركبیر للنشر، طهران، 1418 ق. ج 1، صص31 -27 3، سید محمد مهدی جعفری، آموزش نهج البلاغه، چاپ اول، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1373 ش. صص 28 -27.